Web Analytics

מחלות חורף ושיא הקיץ

24 ביוני 2019

ב21 ביוני, היום הארוך בשנה, הרופאים הסינים נוהגים להציע למטופליהם טיפול לחיזוק מערכת החיסון. השנה הצעתי גם אני טיפול כזה, ואפילו בחינם; ארגנתי, עם קולגה שהיא חברה, "מסיבה". ישבנו בפארק הירקון עם מוזיקה, פירות חתוכים ומחצלות, והצענו טיפול למכרינו ולעוברים ושווים. ציפינו לטפל בעשרות אנשים באותו היום, אבל...

אף אחד לא הבין מה אנחנו רוצות.

הצגנו את הטיפול כחיסון נגד מחלות חורף- צינון, שפעת, דלקת גרון. "מה הקשר חורף עכשיו?" שאלו אותנו כולם, כולל אמא שלי, שבאה למסיבת הקיץ כדי לפרגן וגם קיבלה טיפול על הדרך. הבנתי שאין ברירה, הפוסט הזה בבלוג יוקדש להסבר: מה הקשר חורף עכשיו?

היום הארוך בשנה הוא יום ההיפוך. עד אליו הימים מתארכים, והחל ממנו הימים הולכים ומתקצרים. החורף, בעצם, מתחיל להתהוות*. נכון שקשה לנו לדמיין את זה בלחות והחום שיש היום, אבל לפני שנשים לב יולי אוגווסט יחלפו ויגיע הסתיו.

אולי כדי להבין, נסתכל על אירוע אחר שקורה בכל שנה בחורף. בסוף פברואר נערך, בדרך כלל, מרתון תל אביב. נכון שלא היית מעלה על דעתך להתחיל להתאמן לקראת המרתון במרתון עצמו? או אפילו בתחילת פברואר? זה פשוט לא מספיק. הגוף צריך זמן על מנת להתחזק, זה תהליך. אני מתכוונת לרוץ 10 ק"מ במירוץ הבא, והתחלתי כבר להתאמן!

כשמערכת החיסון שלנו מתמודדת עם מחלות החורף ונאבקת בהן, עוד לפני שהמחלה התפרצה, זה כאילו שהיא בריצת מרתון. זה לא זמן טוב לומר לה "היי, חבל שלא עשית קצת סקוואטים, שרירי ירכיים היו עוזרים לך עכשיו!". הזמן לזה, הוא עכשיו. כשהיא פנויה.

זה הסבר קצת "מערבי", וככל ההסברים שאפשר לכתוב בבלוגים, הוא גם קצת פשטני. אם להעמיק קצת, אחד המושגים החשובים בפילוסופיה הסינית ולכן גם ברפואה הסינית הוא הTai Ji, שאולי מוכר יותר בתור הסמל הזה:

Tai Ji (Yin-Yang)

אנחנו בדרך כלל קוראים לו Yin-Yang. העולם הוא מורכב. הוא אף פעם לא סתם שחור או לבן, גם כשמסתכלים על ניגודים והפכים בתוכו. הYin והYang, הלילה והיום, הנקבי והזכרי, החיים והמוות, כולם שזורים זה בזה. אם תסתכלו על החלק השחור (Yin) תראו בתוכו נקודה לבנה (Yang), ולהפך. היום הארוך בשנה הוא שיא היאנג, שיא הקיץ. מכאן מתחילה הזרימה של החורף, ולתוכו כדאי להכניס את טיפול החורף ולחזק את מערכת החיסון. הטיפול הזה הוא בעצם הנקודה השחורה בשיא השטח הלבן, והוא מאפשר לנו להיכנס לשטח השחור בבריאות טובה, או כמו שאנחנו אוהבים לומר ברפואה הסינית, "בהרמוניה".

"אז פספסתי את ההזדמנות?" כמובן שלא. הקיץ, למקרה שלא היית בחוץ היום, טרם נגמר. אם את מאלו שמקנחות את האף כל החורף, או אם אתה מאלה שמסתובבים עם תרמוס תה ודבש כדי להרגיע את הגרון, אני ממש ממליצה לסור אל עבר המדקר/ת הקרוב/ה לביתך ולחזק קצת את מערכת החיסון. אפשר גם לקבוע איתי, אני מקבלת ברמת אביב.

אני מקווה שעכשיו ברור מה הקשר של החורף לימי הקיץ החמים האלה, ואם לא, אפשר להתנחם בעודנו מנגבות את הזיעה מהפנים: הימים הולכים ומתקצרים והחורף מתקרב.


* ראיתם איך התאפקתי יפה ולא כתבתי "Brace yourselves, winter is coming"?


לכל הפוסטים בבלוג >>>