Web Analytics

יותר מדי, פחות מדי - עקרונות מנחים באבחנה

17 ביולי 2019

אם היית כבר בטיפול אצלי, ודאי שמת לב שחלק נכבד מהטיפול הראשון עוסק בתשאול ואבחנה, ושאני שואלת המון שאלות, לפרטי פרטים, על דברים שלא תמיד נראים רלוונטיים. אני מתעכבת על האבחנה ולעתים היא מתמשכת אל תוך הטיפול השני או השלישי, משום שמרגע שיש אבחנה, הטיפול מתבהר מאליו. האבחנה הסינית מתבססת על כמה עקרונות פשוטים, וברשומה זו ארצה להציג שניים מהם: עודף וחוסר. הם לא העקרונות הראשונים, אך הם העקרונות שהכי קל לי להסביר.

בואו ניעזר בדוגמה קונקרטית: כאבי ראש.

נכון שלא כל כאבי הראש הם אותו הדבר? אני מזמינה אותך לשים לב, בפעם הבאה שכואב לך הראש. האם הוא עמום, פועם, חד? אולי הוא לא ממש כאב אלא יותר תחושת כבדות ולחץ?  איפה בראש נמצא הכאב? בקודקוד, במצח, ברקות, מעל העורף? האם לחיצה על המקום הכואב מקלה את הכאב או מחמירה אותו? ושכיבה? ואכילה, מגבירה את כאב הראש?

כיוון שאני לא מעוניינת רק לטפל בכאבי הראש בזמן התקף, אלא למנוע את כאב הראש הבא, חשוב לי להבין מה המקור שלו. מיקום הכאב מלמד אותי על המרידיאן* שבו יש לטפל. השאלות האחרות עוזרות לי לקבוע האם מדובר בכאב על רקע עודף או חוסר. אם זה כאב על רקע עודף, ארצה "לפזר". זהו עיקרון טיפולי שבעצם משמעותו היא לעזור לגוף להניע תהליכים שנתקעו. אם הכאב הוא על רקע חוסר, ארצה "לחזק".

זה מאד פשוט.

לפעמים כואב לנו הראש, וכל מגע בו הוא בלתי נסבל ומחמיר את הכאב. זהו כאב על רקע עודף- אי אפשר להוסיף למקום הכואב. לפעמים המגע דווקא מקל, ואנחנו לוחצים חזק על המקום הכואב. זהו כאב על רקע חוסר- כשאני מוסיפה מגע, הכאב נרגע. כאבי ראש באיזור המצח קשורים לעתים למערכת העיכול. כאב שנגרם מהתייבשות, יהיה על רקע חוסר (יש חוסר במים). כאב שנגרם אחרי ארוחה גדולה (או ארוחה קטנה אך קשה לעיכול- למשל צ'יפס מטוגן שהמיסו עליו צ'דר. טעים מאד, אבל גורם לכאב ראש לאנשים רבים...) הוא כאב על רקע עודף.

הנה, נסו לאבחן בעצמכם: כאב ראש שמוחמר באור, והאדם שכואב לו הראש רוצה להחשיך את החדר: עודף או חוסר?

מדובר בעודף, האור מוסיף גירוי וזה "יותר מדי". לעומת זאת יש אנשים שכשכואב להם הראש יעזור להם לצאת קצת לשמש, זהו כאב ראש על רקע חוסר.

רגע, עודף או חוסר של מה?

זאת שאלה טובה, וגם היא חלק מהאבחנה כמובן. זו יכולה להיות אנרגיה, צ'י, או אחד החומרים האחרים שבגופנו. במקרה של התייבשות התשובה היא פשוטה; חוסר במים. גם הטיפול הוא פשוט, תשתו. במקרים אחרים התשובה עשויה להיות מורכבת יותר; כאב ראש שמוחמר באור מבטא פעמים רבות עודף ביאנג. יאנג זו אנרגיה של אור, רעש, חום, שמש.

כאב ראש נפוץ אצל נשים הוא כאב ראש שמתחיל ביום הרביעי או החמישי למחזור, בקודקוד או באוקסיפוט (מעל העורף). זהו בדרך כלל כאב ראש על רקע חוסר דם. כמובן שאין צורך ללכת לקבל עירוי דם, כשאני אומרת "חוסר דם" אני מתכוונת לרזולוציה קטנה יותר של חוסר, ומתכוונת גם לאיכות הדם. כן אמליץ במקרה כזה לעשות בדיקות דם כלליות ולוודא שאין חוסרים במינרלים וויטמינים, ובפרט בברזל.

תפקידי כמטפלת, הוא לאזן בין החוסרים והעודפים. לעתים, כשמדובר באנרגיה, מספיקות מחטים. לפעמים, כשחסר חומר, יש צורך בצמחי מרפא. העובדה שלמישהי יש כאב ראש על רקע חוסר לא אומרת שהיא כולה בחוסר- יכול להיות לנו חוסר בדבר אחד ועודף בדבר אחר. במקרה כזה, טיפול בדיקור יעזור לווסת ביניהם.

*עוד לא כתבתי פה על מרידיאנים, אז בקצרה: אלו הם ערוצי אנרגיה, תעלות שבהן זורם מה שמכונה "צ'י", ודרכם אנחנו מטפלים. חלק מהמרידיאנים מקבילים למסלולים עצביים, חלקם למסלולים ורידיים, ולחלקם המדע המודרני עדיין לא מצא הסבר.


לכל הפוסטים בבלוג >>>